SUV czy zwykła osobówka?
Kiedy ktoś decyduje się na zakup samochodu powinien sam ustalić sobie listę najbardziej pasujących mu modeli i wybrać się następnie na jazdy próbne każdym z nich. Nie warto słuchać podszeptów tzw. życzliwych, twierdzących, że lepszy jest „Japończyk” niż „Niemiec”, koniecznie benzyna i na pewno nie automat, bo kosztowny w naprawie. Są też zwolennicy zwykłych osobówek, aut terenowych i tzw. SUV-ów. I właśnie o SUV-ach będzie mowa.
Należy najpierw określić, jakie samochody nazywane są SUV-ami. Najprościej powiedzieć, że jest to samochód usytuowany pomiędzy luksusowym autem osobowym a terenowym. Od osobówki różni je to, że jest wyżej zawieszone, a od terenówki – bogate wyposażenie i niewystarczające „umiejętności” na bezdrożach. Samochody tego typu do tej pory najbardziej popularne były w Stanach Zjednoczonych, a najchętniej za ich kierownicą zasiadały kobiety. W Europie i w Polsce za kierownicami tych aut również widać dużo kobiet, spowodowane jest to tym, że SUV-y są bogato wyposażone, również w wszelkiego rodzaju pakiety bezpieczeństwa, zazwyczaj są to automaty, a co najważniejsze ze względu na swoje gabaryty bardzo bezpieczne, mogą być nawet 7- osobowe. Panie czują się w nich dobrze, bo siedzi się w nich wysoko, a przed sobą ma się spory kawałek maski. Przez to stają się one samochodami rodzinnymi, w których wozi się dzieci do szkoły, można zapakować duże ilości bagażu i zakupów. Popularność w Polsce zyskują też dzięki możliwości zakupu ich na firmę i odpisaniu podatku VAT.
Auta tego typu świetnie sprawdzają się na kiepskich polskich drogach, szczególnie zimą, przez to, że są wysoko zawieszone i mają mocne silniki. Można też kupić SUV-a, który ma napęd na cztery koła lub posiada napęd typu AWD. Oczywiści takie auto ma też szereg wad. Pierwsza i najbardziej widoczna to cena tego typu aut. Za dobrze wyposażonego nowego SUV-a znanej marki trzeba zapłacić powyżej 100 tysięcy złotych, ale mamy pewność, że auto nawet za 10 lat będzie wyglądało dobrze i nie będzie sprawiało problemów.
Kolejne minusy tego segmentu to wysoki koszty utrzymania. Wysoki spalanie i opłaty odstraszają dosyć dobrze. W naszym kraju wiele SUV- ów, dlatego przerabianych jest na LPG, co pozwala zmniejszyć koszty eksploatacji o połowę. Duże gabaryty niezbyt dobrze sprawdzają się w miastach natomiast, jeśli ktoś mieszka na przedmieściach lub na prowincji nie odczuje zbytnio problemów związanych z parkowaniem i manewrowaniem tym autem.
Dodaj komentarz